Mostanra már megszokhattuk, hogy a közszolgálati M5 csatorna hétfő esténként gyakran a Magyar Állami Operaház előadásait közvetíti, és ugyanitt hétvégenként is könnyen rábukkanhatunk egy-egy operaelőadásra vagy operafilmre. Ám a magyar televíziózás természetesen már jóval korábban felfedezte önmaga és közönsége számára az opera műfaját. Hogy mennyire korán, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy operaelőadásokat már a kísérleti műsorszórás korszakában is közvetített a tévé, az első magyar televíziós operafilm pedig majd' 55 éve, 1963-ban készült el. Luigi Dallapiccola Éjszakai repülés című kortárs operáját filmesítette meg Szinetár Miklós, méghozzá hatalmas énekesek részvételével, hiszen Saint-Exupéry történetének főszerepeit Simándy József, Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert és Radnay György alakította. A produkció nagy nemzetközi sikert aratott, és Szinetár a következő évben már Petrovics Emil friss operasikerét, a C'est la guerre-t adaptálta tévéfilmmé:
Természetesen a hatvanas évek másik, átütő sikert arató magyar operájából is elkészült a tévéváltozat. Szokolay Sándor Vérnászát az operaházi előadás rendezője, Mikó András igazította el a tévéstúdióban is:
Ekkorra már valósággal külön műfajjá és egyúttal önálló sorozattá nőtte ki magát az opera- és operettelőadások televíziós jelenléte. Így jött létre a Zenés TV Színház sorozata, amelynek máig klasszikus produkciók egész sorát köszönhetjük, valamint azt is, hogy általuk premier plánból is megismerhetjük a múlt század második felének nagy énekeseit. Például Házy Erzsébetet, akivel 1975-ben Vámos László készítette el Poulenc egyszereplős operája, Az emberi hang tévéváltozatát. A vágások nélkül, egyetlen snittben felvett tévéopera hatalmas dráma és felbecsülhetetlen értékű énekes színészi dokumentum egy különleges operaművésztől:
Ezek a tévés operafilmek értelemszerűen playback-technikával készültek, habár Szinetár Miklósék stúdióközönség előtt, helyesebben stúdióközönség körében rögzített Sevillai borbélya a hangot is élőben rögzítette, majdnem a mű legvégéig, ahol aztán megtréfálja a nézőt a pezsgőző zenekar látványával:
Házy és a tévéoperákban gyakorlatilag nélkülözhetetlen Melis mellett Simándy József művészetét is remekül dokumentálják a Zenés TV Színház operaelőadásai. Otello-alakítását például, amelyhez Vámos László kontaktlencsével sötétítette be a tenorista sugárzóan kék szempárját:
Végül voltak operák, amelyek egyenesen a tévé számára készültek, vagyis amelyek ősbemutatóját a Zenés TV Színház tartotta. Az Opera idei Late Night-produkciójában színre vitt Lendvay Kamilló-opera, A tisztességtudó utcalány például ilyen, eredendően tévéképernyőre szánt opera volt: