MimiBlog

„Ez volt az első opera, amit Donizettitől hallottam!”

2022.01.23

interjú Kovács András Péterrel Az ezred lányáról

Donizetti egyi leghíresebb operája mostantól az Opera repertoárján is megtalálható! Méghozzá nem is akármilyen formában, hisz sokak kedvenc humoristája, a Karinthy-gyűrűs Kovács András Péter prózai jelenetekkel egészítette ki a cselekményt.

ao012352.jpg

Fotó: Rákossy Péter (Joyful előadás, 2020.)

Nem először sétál az Opera falai közt, hiszen a Joyful! előadások egyik főszereplője volt. De milyen a viszonya az opera műfajával?

Azt mondanám, hogy ambivalens a kapcsolatunk: mély, de távoli tisztelője vagyok az operának. Ez talán annak tudható be, hogy fiatalként, munkásosztálybeli szülők gyermekeként az Operaház előadásai kimaradtak az életemből, így később tudtam csak bővíteni az ismereteimet hanglemezek segítségével. Főleg Mozart és Donizetti műveit hallgattam, talán pont az utóbbit ismerem a legrégebbről, 16-17 éves koromban találkoztam a zenéjével először. Sőt, Az ezred lánya volt az első, amit az operái közül hallgattam! És tessék, nemrég ez a darab talált meg…

Mi volt az első lépés, mikor elkezdett Az ezred lánya prózai jelenetein dolgozni?

Meghallgattam és megnéztem az interneten fellelhető produkciókat, illetve megkaptam az eredeti és több későbbi feldolgozás szövegét. Ezek alapján gondoltam át, hogy mely részeket lehetne modernizálni, maivá tenni, és mi az, amihez egyáltalán nem kell, nem szabad hozzányúlnom.

Mit élt meg kihívásként ebben a folyamatban?

Mivel az operaénekesek nem prózai színészek, főleg nem vígjátéki színészek – amely ugyan egy könnyebb műfaj, de játszani benne mégis rettentő nagy kihívás – oda kellett figyelnem, hogy olyan poénokat írjak a szövegbe, amelyek könnyen elmondatják és megértetik magukat. Nem hagyatkozhattam arra, hogy az énekesek rutinja vagy ritmusérzéke megoldja majd az adott helyzetet, hiszen ezeknek a nagyszerű művészeknek más területen rejlenek az erősségeik.

Kikkel dolgozott együtt a munka során?

A szöveg írása közben folyamatosan kapcsolatban voltam Polgár Csaba rendezővel és Szabó-Székely Árminnal, akiknek természetesen tőlem nagyobb tapasztalatuk van operaelőadások terén. A háborús helyzettel és a katonai életformával kapcsolatban pedig katonai jogász ismerőseimtől kértem segítséget, például egy-egy kifejezés kapcsán.

Mennyire tudta a humorista oldalát belevinni a szövegbe?

Nem nézem külön az egyes oldalaimat. Ha egy szöveget írok, akkor arra törekszem, hogy a teljes énem megjelenjen benne. Igaz, most a humorista mégis előbukkan, méghozzá úgy, hogy igyekeztem fittyet hányni a konvenciókra és elvárásokra, mert a szöveg szabad és korszerű kezelésére törekedtem – természetesen mindezt az opera szolgálatába állítva.

Van kedvenc része a darabból?

Van egy jelenet, amit én vittem bele; amikor Sulpice azt latolgatja hangosan, hogy vajon Tonio civilnek vagy partizánnak minősül-e, mert ha az utóbbi, akkor a háborús szabályok szerint fegyveres, és mint ilyen, kilőhető – miközben a tiroli fiúba halálosan szerelmes Marie mindezt hallja. Itt tehát az a bizonyos „kocka” katonai gondolkodás és a szerelmek túláradásának ellentéte jelenik meg. Nagyon szerettem kidolgozni ezt a kontrasztot, és kíváncsi is vagyok, hogy milyen lesz színpadon az egész darab. Egyszer benéztem az egyik próbára, akkor az énekesek azt mondták, hogy nagyon tetszik nekik a szöveg, remélem, a nézők is szeretni fogják

kja-20220119002_resize.jpg

Fotó: Kummer János (Krampácsolók próba Janklovics Péterrel)

Január 28-án debütál a Janklovics Péterrel közös Krampácsolók c. estjük, vagyis inkább már éjszakai műsoruk. A címet készen kapták, hogy kezdték el feltölteni tartalommal?

Péternek már volt tapasztalata zenei stand-upokkal a Zenegyűlölő c. műsora miatt, melynek már a 2.0-ás verziója volt látható az Erkel Színházban. Én pedig már annyit megtanultam az opera műfajáról, hogy mindketten belülről tudtunk rátekinteni a témára, ízekre szedtünk, egyenként boncolgattunk mindenféle ötletet: az egész jelenséget, a dramaturgiát, az egyes operai zsánereket, az operai művészeket és természetesen az adott darabot, ami a Krampácsolók napján lesz látható. Ezek összetételével kerültek ki az egy-egy órás műsorok, amelyeken Dénes István zongoraművész kísér majd minket, de nem csak zenével, ötletekkel is hozzájárul az estekhez. Mi a próbákon eddig nagyon jól szórakoztunk, reméljük, hogy a nézőknek is nagy nevetésben lesz részük!

Szerző: Szabó Zoé Júlia

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr816822040
süti beállítások módosítása