Köztudott dolog, hogy a filmzeneszerzők igen sokat köszönhetnek a múlt nagy komponistáinak. Mozarttól, Puccinitől vagy épp Rahmanyinovtól akarva-akaratlanul, de mindenesetre sokszor kölcsönöznek a filmzenék megalkotói, ám vannak esetek, amikor egy-egy operaária vagy más operai slágerrészlet ennél sokkal közvetlenebbül kap szerepet a filmekben.
James Ivory 1985-ös Szoba kilátással című filmjében például az Itáliába látogató fiatal angol lány (Helena Bonham Carter) Firenze-élménye válik különösen érzékletessé, amint megszólal Kiri Te Kanawa hangján az idevágó Puccini-ária, vagyis Lauretta áriája a Gianni Schicchiből:
A Philadelphia - Az érinthetetlen című 1993-as filmdrámában a HIV-beteg jogászt alakító Tom Hanks az ügyvédjével, Denzel Washingtonnal hallgattatja meg Giordano operájából, az Andrea Chénier-ből Maddalena áriáját. A Maria Callas hangján megszólaló ária, a La mamma morta a film egyik kulcsjelenetét szolgálja, s szerepe sokkal több a puszta zenei aláfestésnél:
Vidámabb funkció jut a Carmen híres Habanerájának a Pixar 2009-es animációs filmjében, amely a Fel (az eredetiben: Up) címet viseli:
Újra egy drámai erejű és egyszersmind filmtörténeti jelenet, amelyben viszont A walkürök lovaglása kíséri a képsorokat. Francis Ford Coppola 1979-es Vietnam-drámája, az Apokalipszis most mellett egyébként filmek egész sorában hangzik fel ez a Wagner-részlet, például Az elvarázsolt dollár című Ötvös Csöpi-filmben. De mi mutassuk most A walkürök lovaglása Coppola-féle alkalmazását:
Coppola unokaöccse, Nicolas Cage a Rigoletto híres tenoráriájával, a La donna é mobilével került közelebbi kapcsolatba. A Segítség, apa lettem! című 2000-es vígjátékban ugyanis ő maga énekli el ezt a slágert a film főcímében:
Következzen egy ennél sokkal profibb, de mégis mulatságosan bizarr előadás Woody Allen 2012-es Rómának szeretettel című komédiájából! Az Allen által játszott zeneipari háttérember és potenciális operarendező felfedez egy nagyszerű tenort, aki azonban csak a zuhany alatt tud gátlások nélkül énekelni. Így aztán színpadra kerül a Bajazzók zuhanyzós változata, Fabio Armiliatóval a tus alatt:
Végezetül egy film, ami csupa operaáriából állt össze: az Ária című 1987-es film, amiben jelentős rendezők egész sora vállalkozott arra, hogy mozietűdöt készítsen egy-egy operaária apropóján. A Jussi Björling hangján megszólaló Kalaf-ária, a Nessun dorma például egy baleseti újraélesztés történetévé alakul Ken Russell víziójában: