MimiBlog

„Jobban szeretem az élő zene varázsát, de a helyzet most ezt követeli meg”

2021.02.19

Interjú Kálnay Zsófiával és Ujvári Gergellyel

Az Opera két ifjú tehetsége előadásában Rossini, Donizetti, Verdi, Erkel, Gounod és Richard Strauss művei is felcsendülnek a MaszkaBal 2021. február 19-i adásában. Kálnay Zsófia és Ujvári Gergely az Opera Facebook-oldalán 20:00 órától látható koncertjük előtt meséltek az est programjáról, az műsor szerepeihez fűződő emlékeikről, benyomásaikról, valamint az online közvetítéssorozatban rájuk váró további feladatokról is.

kalnay_zsofia_ujvari_gergely.jpg

Hogyan állt össze az áriaest műsora?

Kálnay Zsófia: Tulajdonképpen nagyon egyszerű logika alapján. Tavaly a koronavírus-járvány kezdetekor kezdtem el Komlósi Ildikóval dolgozni. A közös tanulás megalapozása volt Siebel karaktere, Gounod Faustjából, egy olyan szerep, amit még sosem énekeltem színpadon. A következő lépés pedig egy régi darab, A sevillai borbély Rosinája volt. Ezt az áriát énekeltem először és az Operában is Rosinával debütáltam 2014-ben. A célunk az volt, hogy az évek során rárakódott „magánötletektől”, a felesleges dolgoktól megtisztítsuk. Sokszor éreztem azt, hogy a szerepformálásom nem az igazi, pedig nagyon szeretném, hogy jó legyen. Elkezdtünk dolgozni rajta úgy, hogy legyen értelme előadni, adjon valami többet, valamit pluszt, és ez természetesen áradjon belőlem. Ez nagy célkitűzésünk volt, sokat változott benne a szerep. A harmadik ária Richard Strauss, Ariadné Naxoszbanjából a Komponistáé. Sokan Straussra predesztináltak, de éreztem, hogy nem elég biztos a technikai tudásom ahhoz, hogy elő merjem adni. Tudtam, hogy Komlósi Ildikó lesz az a tanár az életemben, aki nekem meg tudja tanítani a szükséges technikai erőfölényt. Sem lelkileg, sem agyban, sem fizikailag nem álltam rá készem, Az, hogy ezzel ki merek állni, egy hatalmas teljesítmény – tavaly még nem vállaltam volna. Nagy lépcsőfok számomra ez az ária, és a szerepet is elkezdem tanulni. Strausshoz érettség kell. Tehát a három áriából kettőt még sosem énekeltem, ez nagyon izgalmas és nagyon várom. 

Ujvári Gergely: A Szerelmi bájital Nemorinóját a Gördülő Opera turnén a határon túli magyarlakta településeken alakítottam. Maga a díszlet is kamion volt, ez volt egyben a színpad is. A turné összesen nyolc állomásából négyen énekeltem a szerepet. Nekem ez egy hatalmas élmény és megtiszteltetés volt, hogy ezt adhattam elő akkor és ott, erdélyieknek. Én is határon túli magyar vagyok, csak nem Erdélyből, hanem Kárpátaljáról származom, ezért különösen megérintett. Azóta mind a produkció, mind az előadássorozat, mind a darab maga nagy kedvencem és szívügyem. Hunyadi László karakterben nagyon illik hozzám, igaz ezt a szerepet még nem énekeltem, de a hangfajomnak megfelel és a figurát is szeretem. Mindhárom karakter olyan, ami az alkatomhoz, fizimiskámhoz illik. A Traviatából Alfredo is ilyen, de ő nem teljesen pozitív szereplő. Minden darabban, amiben eddig játszottam, jófiút alakítottam – Alfredo ebből kiesik.

Hogyan esett a választásuk a Hamupipőke-duettre?

Kálnay Zsófia: Az én ötletem volt. Voltak közös darabok, de egyikben sem énekeltünk együtt. Tenor-mezzo duettben a Hamupipőkében a címszereplő és Ramiro herceg duettjét nagyon szeretem. Másban nem is lettem volna magabiztos kamerák előtt is. Gergőnek meg szerintem nagyon jól áll, és azt mondta, ő is megszerette.

Ujvári Gergely: Nekem ez egy friss, új dolog, most tanultam meg. Zsófi ezt már énekelte, és megkérdezte, hogy mi lenne, ha ezt énekelnénk. Nekem tetszett, bár stílusában kicsit más, mint az eddigiek. Ennyire koloratúr szólamot nem szoktam énekelni. De a feladat és a kihívás is nagyon pozitív dolgokat keltett bennem. Elég nehéz mezzo-tenor kettőst összehozni, beszűkültek voltak a lehetőségek is, de úgy érzem, jól sikerült választanunk. Egy olyan területeken járok vele, amilyeneken eddig még nem nagyon, de izgatottan várom, hogy milyen lesz.

Milyen streamtapasztalattal rendelkeznek, hogyan készülnek az online koncertre?

Kálnay Zsófia: Egy éve figyelem a kollégákat ebben a furcsa szituációban. Azzal készítettem fel magam, hogy egy éve rögzítgetem a hanganyagot az énekórákon. Szép lassan a tükröt is bevetettük és már nem zavar, ha látom, hogy mi történik az arcomon. Az elmúlt 1 hónapban kamerára is rögzítettem az összes korrepetitoros próbát az Dallos Erikával, a MaszkaBál zongorakísérőjével. Megnézem és tudomásul veszem, hogy mi jó, mi nem jó. Szokom a szituációt. Arra koncentrálok, hogy minél tudatosabb legyek.

Ujvári Gergely: Mivel rögzítésre kerül, ezért sokkal jobban rögzítem a szöveget. A felvétel egy kiélezettebb a dolog, én jobban szeretem az élő zene varázsát, de a helyzet most ezt követeli meg. Különösebben nem jövök zavarba a feladattól. Kihívást jelent, hogy nem tudjuk, pontosan mit rögzítenek a mikrofonok - ez tud meglepetést okozni. Azt lehet csinálni, hogy amit megszoktam, abból még többet, még jobban és még szebben adom elő. 

Hogyan élték meg az elmúlt időszakot?

Kálnay Zsófia: Azt hiszem, egyáltalán nem tartanék itt, ha nincs a világjárvány. A nyári felkéréseket is mind lemondtam, mert egy technikai átállás közepén voltam. És ilyenkor ha ki kell állni előadni valamit, az nem kívánatos dolgokat is rögzíthet. Ezért teljesen elzárkóztam minden énekléstől. Sőt, még itthon, egyedül sem énekeltem. Mára minden porciózva és tudatosan van felépítve. Ugyanúgy fogok izgulni, mint mindig, h nem jobban, és annyira felkészült leszek, mint amennyire sose lehettem volna, ha ez nem így történik. És lehet, hogy hallatszani fog. 
Ujvári Gergely: A vírushelyzet elején, mi „a frontvonalban estünk el”. Március 11-én este tartottuk Jake Heggie Ments meg, Uram! című operájának főpróbáját. Délután kihirdették az éjféltől érvényes veszélyhelyzetet, és mi úgy mentünk a főpróbáról haza, csendben, hogy tudtuk, másnap nem lesz premier. Ez nagyon megrázott. Egyébként az egész szituációt itthon megszokja az ember, megtalálja a feladatát és az önképzési lehetőségeket. Sokan, köztük én is, ezt az időszakot önképzésre használták. Átgondoltam az eddigi pályámat és eredményeimet - szerintem ez jót tett. Várom az előttem álló feladatokat, hogyan tudok majd ezekből a tapasztalatokból építkezni.

Milyen további online operaprodukciókban láthatja Önöket a közönség a tavasz folyamán?

Kálnay Zsófia: A Parasztbecsületeből is készül húsvét környékén koncertszerű keresztmetszet, és ami nagyon izgalmasnak ígérkezik, az a Figaro3, amit Dömötör Andris fog rendezni… Fúú, azt nagyon-nagyon várom, az óriási játék lesz, Beaumarchais Figaro-trilógiáját tömörítjük egy estébe Rossini, Mozart és Darius Milhaud operái nyomán, Litkai Gergely és Máthé Zsolt szövegeivel.

Ujvári Gergely: A Ments meg, Uram! a jövő szombaton lesz látható az Opera Otthonra közvetítéseiben, tavasszal pedig a Parsifal online-bemutatójában veszek részt, korábban pedig A denevér és A varázsfuvola keresztmetszetében vettem részt, amik továbbra is elérhetők az Opera Facebook-oldalán.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr2916432964
süti beállítások módosítása