MimiBlog

„Vecsei Hasiban egy nagyszerű embert és rendezőt ismertünk meg”

2021.01.20

interjú Rácz Ritával és Szerekován Jánossal

Az Opera Otthonra közvetítéssorozatában a jegy.hu felületén 2021. január 23-án 19:00 órától látható az Opera új bemutatója, Mozart Szöktetés a szerájból című daljátéka, Vecsei H. Miklós új rendezésében, Varró Dániel fordításában. Blonde és Pedrillo szerepében Rácz Ritát és Szerekován Jánost láthatják, akikkel az egyik próba előtt beszélgettünk. Nem először éneklik Blonde és Pedrillo szerepét. Mi a kapcsolódásuk a szerephez és mikor találkozott vele először?

szoktetes_foto1_nagy_attila_resize.jpg

Szerekován János (Pedrillo) és Rácz Rita (Blonde) Mozart Szöktetés a szerájból c. operájának próbáján - rendező: Vecsei H. Miklós - fotó: Nagy Attila

Rácz Rita: Igazság szerint már a Zeneakadémián is erre a szerepre készültem. Még Medveczky tanár úrral tanultam egy vizsgára, és ott mondták a tanáraim, hogy ez a szerep biztosan az enyém lesz, és tényleg így is lett. Itt az Operaházban is ez már a második rendezés, amiben énekelhetem, hiszen 2012-ben debütáltam Káel Csaba rendezésében az ománi Operaházban, ami nagyon nagy élmény volt.

Szerekován János: Én a lírai fachból kerültem buffó szerepkörbe, és meg kell mondanom, hogy nagyon is testhezállónak érzem, hiszen itt az éneklés mellett így a színészi vénámat is meg tudom mutatni, állítólag nem is rosszul. Ez már a harmadik Szöktetés-rendezés, amiben közreműködöm, 2015-ben én is a Káel Csaba féle színrevitelben debütáltam, akkor a diákoknak szóló OperaKaland-sorozatban, és játszom Szegeden is Juronics Tamás színpadi változatában. Rendkívül jó vicceset játszani, ennél már csak a negatív figurák szórakoztatóbbak.

Vecsei H. Miklós első operarendezése a Szöktetés a szerájból című daljáték. Adott-e valami újat a rendezés az Önök számára a karakterükhöz?

RR.: Nagyon sokat tanultam tőle a próbafolyamat alatt. Ő egy zseniális színész, ezt már a szüleimtől hallottam korábban, akik játszottak vele a Szegedi Szabadtérin. Nagyon boldog voltam amikor megtudtam, hogy ő fogja rendezni Mozart klasszikusát. Rengeteget tanultunk tőle egy-egy karakter megéléséről, színpadi jelenlétről, szituációkról. Nekem egészen új megvilágításba helyezte ezt a szerepet. Elsősorban azt kérte, hogy a helyzetek, a szövegek igazságát keressük meg, és ne egy figurát keressünk. És ha ezt jelenetről jelenetre követjük, akkor ki fog alakulni hogy milyen az én karakterem, de nem kell előre eldönteni. Ez új felfedezés volt számomra, nem lehetett elővenni a régi kliséket, mélyen magamba kellett nézni, és ennek nagyon örültem.
SzJ.: Pedrillo hagyományosan a buffó szerepkörbe tartozik, mint Belmonte inasa és Blonde szerelme. A koncepció most eltért a megszokottól, egy komolyabb figurát kell alakítanom, ami hordoz magában némi kihívást, mert ezzel együtt a szöveg megőrizte a humorát. Vecsei Hasiban egy nagyszerű embert és rendezőt ismertünk meg. A próbákról minden nap alaposan megdolgoztatva mentünk haza. Színészvezetésben olyan dolgokat kért tőlünk, amit más rendező nem, és ez jó, mert alkalmat ad kilépni a megszokott formák közül. Kicsit mi is instruáltuk őt, hiszen az operaénekesek mások, mint a prózai színészek, de az észrevételeinket is nagy nyitottsággal és alázattal kezelte, én legközelebb is szívesen dolgoznék vele.


szoktetes_foto2_berecz_valter_resize.jpg

Rácz Rita (Blonde) és Szerekován János (Pedrillo) Mozart Szöktetés a szerájból c. operájának próbáján - rendező: Vecsei H. Miklós - fotó: Nagy Attila

Mindketten énekelték már ezt a szerepet, mit szólnak Varró Dániel új fordításához?

RR: Varró Dani összes verseskötete megvolt otthon, a gyerekeim kívülről tudják egy-egy kötetét, szóval nagy rajongói vagyunk. A szövege nagyon vicces, ám nagyon nehéz énekelni. Sokszor mondani kell a magas hangoknál olyan magánhangzókat a magyar nyelv miatt, amelyek kényelmetlenek. Ugyanakkor figyelnünk kell a szóviccekre is, így a zenei kihívások most mással is párosulnak.

SzJ: Igen, nekem is kihívás volt az új fordítás, egyrészt mert a Juronics-rendezésben is játszom még a hagyományos magyar szöveg szerint, másrészt mert ez egy teljesen más stílusú anyag: Dani a mai fiatalok nyelvezetéhez igazította.

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr7916397320
süti beállítások módosítása