Csütörtökön meghirdette következő évadát a Magyar Állami Operaház. A Shakespeare-nek szentelt idei után a 2016-17-es szezon Magyar Évad lesz. Ebből és az évadhirdetéshez kapcsolódó imázsfotókból szemelgetünk az alábbiakban.
Jövőre lesz ötven éve annak, hogy elhunyt Kodály Zoltán, száz éve, hogy bemutatták A fából faragott királyfit, 2016 szeptemberében pedig százéves lenne a magyar tenor, Simándy József, szóval évfordulókkal jócskán indokolható a jövő évad választott tematikája. Ennek jegyében nemcsak új Bánk bán lesz Vidnyánszkyval meg új Székely fonó a Faustot tavaly maivá rendező lengyel Michal Znanieckivel, de még olyan ősi operakincs is előkerül majd, amit ma élő pesti operalátogató színpadon még sose láthatott: a legelső magyar operasiker, a Béla futása 1822-ből, azaz egyezernyolcszázhuszonkettőből. Ruzicska József operáját Anger Ferenc rendezi, s ebben a műben fölhangzik majd a reformkori magyarokat annyiszor megríkató és feltüzelő sláger, a Hunnia nyög letiporva! Lesz aztán operai ősbemutató Makk Károly Szerelem című filmklasszikusából, s ha már szerelem: Eötvös Péter Márquez-operája, A szerelemről és más démonokról is elénk jut majd, méghozzá a Glyndebourne-i világpremier rendezője, Silviu Purcărete színrevitelében! A 2008-as műről Eötvös interjúkötetében így beszélt: „a kétely volt az, ami engem a márquezi technikában a legjobban érdekelt, […] amely Márquez irodalmi stílusát különösen izgalmassá teszi a szememben operai alapanyagként, mert szerintem a „kétely” az egyik legbecsesebb fűszer egy színpadi műben.”
A magyar művek mellett egy sor nemzetközi különlegesség is bekerült a 2016-17-es évad programjába. Így érkezik Poulenctől a csoportos nyaktilózással végződő Karmeliták párbeszédei, valamint a világhírű finn kortárs, Rautavaara első, még sosem játszott operája, a magyar vonatkozású A bánya. A Salzburgból (valamint több Derrick-epizódból) ismerős Sven-Eric Bechtolf pedig rendezésével leváltja De Bosio erősen vegyes megítélésű Don Giovanniját. Lesz még új Cigánybáró, Lammermoori Lucia, Pillangókisasszony és természetesen – a Ringgel továbbhaladva – Siegfried is, de említsük most már a Pestre ígérkező világsztárokat: Jonas Kaufmannt, Renée Fleminget, Edita Gruberovát, Erwin Schrottot, Elīna Garančát és a nálunk most debütáló basszuscsodát, René Papét! Teljes listára nem is vállalkozhatunk.
Az évadkampányhoz elkészített fotók ezúttal előtérbe állítják a hátteret is, ami annál is érthetőbb, hiszen az új évad az eddigieknél is több helyszínen zajlik majd, immár a kőbányai Eiffel Műhelyházat is bejátszva. Kukucskálás a kulisszák mögé, festőműterem és zsinórpadlás, kimunkált díszletek meg az alkotók és háttérmunkások számára oly ismerős nyers terek – a backstage titokzatos világa tárul elénk, ha nem féltjük az illúzióinkat. Lessünk be ebbe a hátsó kisvilágba, s persze járjunk mi azért továbbra is a főbejárat felöl az Operaházba, az Erkelbe, s az összes többi játszóhelyre. 2016-17-ben is!