MimiBlog

Operai álompárok

2017.01.11

Vasárnap lánykérés volt az Operaház színpadán, így most következzék egy poszt 10 híres operai házaspárral!

Január 8-án, A denevér című Strauss-operett előadásán Haja Zsolt a közönség színe előtt kérte meg szerelme, Rácz Rita kezét, s ez a hír meg az eseményt megörökítő videófelvétel azóta bejárta az internetet és a médiát. A házasság már meg is köttetett, s blogunk az őszinte szerencsekívánatok mellett most egy kis összeállítást kínál az operatörténet nevezetes házaspárjairól.

Az opera körüli frigykötések egyik legfontosabb altípusa a nagy zeneszerzők és operaénekesnők házasságaié. Ilyen házasság volt például az, amelyet Gioachino Rossini és műveinek egyik legavatottabb korabeli előadója, a mezzoszoprán Isabella Colbran kötött egymással. Az 1815-ben kezdődő románcból 1822-ben lett házasság, amely Colbran 1845-ben bekövetkezett haláláig tartott, jóllehet a pár 1837-ben szétköltözött, miután Rossini beleszeretett Olympe Pélissier festőmodellbe, majdani második feleségébe.

Operaénekesnő volt Giuseppe Verdi második felesége is: a Nabucco első Abigélje, Giuseppina Strepponi, aki nemcsak a neje, de a legfontosabb bizalmasa és tanácsadója is volt a Mesternek. Házasságkötésükre egyébként csak 12 évi együttélést követően került sor 1859-ben, ám így is majd' négy évtizedig tartott, egészen Strepponi 1897-es haláláig.

1834-ben egy Lipcse melletti fürdővároskában tartott Don Giovanni-előadást az az összeverődött kis operatársulat, amelynek karmestere az ifjú Richard Wagner, első énekesnője pedig Minna Planer volt. Ők szinte a megismerkedésük pillanatában lángra lobbantak egymás iránt, s ahogy Wagner fellengzősen (és meglehetős egyértelműséggel) fogalmazott: "átélhettem Minna mellett az érzéki átlényegülés pillanatait". A kedveséért kezdetben még az ablakon is bemászó Wagner és Minna 1836-ban kötött házasságot, ám miután Mathilde Wesendonck 1857-ben komoly féltékenységi jelenetre adott alkalmat a feleség számára, a házaspár döntően egymástól külön töltötte azokat az éveket, amelyek még Minna számára megadattak.

Sokkal sikeresebb volt Richard Strauss és a szoprán Pauline de Ahna házassága, amely 1894-től egészen Strauss 1949-ben bekövetkezett haláláig tartott. Habár az asszony szókimondó és erősen temperamentumos természete, kiismerhetetlensége közismert volt, a pár mégis boldogan élt együtt. "Minden percben másmilyen, mint amilyen az előzőben volt" - jellemezte nejét Strauss, aki házaséletüket az Intermezzo című komikus operában és a Symphonia Domesticában is megörökítette. Pauline, aki számos hasznos tanáccsal segítette Strauss munkáját, végül alig fél évvel élte túl férjét.

Az operai házasságok sokkalta ritkább típusát képviselte a nagy magyar énekesnő, Basilides Mária frigye, hiszen ő nem mással, mint egy kritikussal, Péterfi Istvánnal kötötte össze életét. A legendás alt, a Székely fonó ősbemutatójának Gazdaasszonya éppúgy az új magyar zene elkötelezettje volt, mint férje.

Az énekesnő-kritikus pároknál okvetlenül gyakoribbak az olyan házasságok, melyeket karmesterek és énekesnők kötöttek egymással. Az Operaháznál maradva ilyen volt a Ház tán legközkedveltebb művészének, Kovács Jánosnak és a 2015-ben elhunyt nagyszerű szopránnak, Sudlik Máriának a házassága. Míg a jelenkori nemzetközi opera- és zeneéletből Sir Simon Rattle és Magdalena Kožená 2008-as házassága említhető ilyen példa gyanánt: a cseh mezzoszoprán korábban a francia bariton, Vincent le Texier felesége volt, s Rattle-nek is volt már korábban két házassága.

Az operai álompár bulváros elnevezése persze leginkább akkor használatos, ha két népszerű, fiatalabb, s lehetőleg fotogén operaénekes együttéléséről, illetve házasságáról van szó. A huszadik század közepén, egészen pontosan 1957 és 1970 között ilyen párt alkotott a két nagy német operaművész, Christa Ludwig és a basszbariton Walter Berry:

Hasonlóan legendás párt alkotott évtizedeken át a szopránként nagy, de amúgy kistermetű Mirella Freni és az öles bolgár basszista, Nikolaj Gyaurov, akik 1978-tól Gyaurov 2004-es elhunytáig éltek együtt. Az operaszínpadon persze sohasem játszhattak szerelmeseket, hisz Gyaurovnak rendszerint a szerelmi kerékkötő szerepe jutott:

Említhetnénk még Anna Netrebko és Erwin Schrott álompárját, ám ők valójában sosem házasodtak össze egymással, míg Netrebko férjének, a tenor Yusif Eyvazov hangjának megítélésében pedig túlságosan megoszlanak a vélemények ahhoz, hogy fölvegyük listánkra. Így hát zárjuk posztunkat korunk két kiemelkedő operasztárjának, Angela Gheorghiunak és Roberto Alagnának az említésével. Ők 1996 és 2009 között alkottak egy párt, s bár már nem élnek együtt, kettőseik felvételei máig érzékletessé teszik számunkra az opera világának szerelemtől áthatott légkörét:

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr1012117517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása