MimiBlog

Sztárok – jelen időben

2018.04.04

A 2018-19-es évad elhozza majd Budapestre napjaink operaéletének néhány igazi húzónevét. Üstökösök és állócsillagok az Erkel színpadán.

Szép, szőke, fegyelmezett és hibátlanul technikás – de sohasem hideg: ilyen a mezzoszoprán élboly lett bajnoknője, Elīna Garanča. Sugárzó tökéletessége, stílusérzéke, illúziókeltő színpadi megjelenése és játéka, no meg éppen nem mellesleg érzéki hangszíne: mindezek együtt alkotják azt a varázst, amely több mint egy évtizede Garanča rajongóivá teszi mindazokat, akik New Yorkban vagy Londonban, Bécsben vagy Párizsban találkoznak ezzel a kivételes operaművésszel. Neki elhihető, hogy Carmen igenis lehet szőke, s hogy akad énekesnő, aki akár (háló)ingre vetkőzve is hiteles Octaviannak bizonyul a színpadon:

A művésznő eddig egyszer, 2015-ben lépett fel Budapesten, méghozzá férje, a karmester Karel Mark Chichon társaságában. Most is együtt érkeznek majd Garanča áriaestjére, hogy 2019. február 25-én az Erkel Színházban közösen debütáljanak.

A fenti videó a New York-i Metropolitan Opera előadásának, és egyúttal HD-közvetítésének egy részletét idézte. E közvetítéssorozat 2017-18-as évadának hősnője egy fiatal bolgár szoprán: Sonya Yoncheva. Őt már hallottuk idén Tosca és Mimi szerepében, ezekben a napokban pedig éppen a Luisa Miller címszerepére, s ennek jövő szombaton esedékes világközvetítésére készül:

Ő egy bolgár tévés tehetségkutató megnyerését követően volt William Christie tanítványa, majd 2010-ben Plácido Domingo Operaliáján is diadalmaskodott. 2013-ban azután beugrott a terhes Aleksandra Kurzak szerepébe, és a Rigoletto Gildájaként debütált a MET színpadán. Pályafutása azóta meredeken ível felfelé, s Yoncheva roppant változatos szerepekben-szólamokban bizonyítja, hogy méltán tekinthető az operavilág aktuális üdvöskéjének. S időközben, akárcsak Garanča, úgy ő is egy karmesterrel, a venezuelai Domingo Hindoyannal alapított családot. 

Sonya Yoncheva 2019. március 2-án annak az Olasz Farsangi Estnek lesz sztárja és díszvendége, amely a 2014-es Ezüst Rózsa Bállal indult tradíciót viszi majd tovább. 

Yonchevának a MET-ből pár hónapja közvetített Tosca-előadáson, mint az iménti videón látható, Vittorio Grigolo volt a partnere, s a jövő évad vége felé ő is leteszi majd a névjegyét Budapesten. A sármos tenort fél évtizede már vártuk egyszer az Erkelbe, de akkor nem jött össze a találkozás. Most annál izgatottabban várhatjuk a majdan a PucciniFeszt programját lezáró és megkoronázó Grigolo áriaestjét (2019. június 10.), hogy tudjuk, az énekes hírneve és művészete az elmúlt öt évben csak még magasabb szintre emelkedett.

És itt lesz a körünkben még egy páratlan énekesnő, Edita Gruberová, aki ugyancsak a jelen operai csillaga – ám az ő esetében ez a folyamatos jelen immár több évtizede tart. Őt bemutatni igazán felesleges lenne, hiszen nemcsak kedves és visszajáró vendég Budapesten, de anyja révén ráadásul félig magyar is. Legutóbb tavaly júniusban lépett fel az Erkel Színházban: Donizetti operája, a Roberto Devereux koncertszerű előadásán. Jövő februárban két alkalommal újra egy nevezetes Donizetti-szerepében láthatjuk majd viszont a fiziológiai csodának is beillő szopránt. Lammermoori Lucia szólamát énekli majd az Erkelben Gruberová, akárcsak 2014-ben – csakhogy most végre az Opera repertoárján szereplő, Szabó Máté által rendezett előadásba beállva. Amire eddig csupán Japánban volt példa, hiszen az Opera tavalyi turnéjához egy ponton Edita Gruberová is csatlakozott. Az eredmény akkor egészen csodálatos volt, amit az alábbi osakai felvétel is bizonyíthat:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr5213810104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása