A legutóbbi alkalommal a karácsony operaszínpadi megjelenéséről írtunk, s abban a posztban mára olyan operákat ígértünk, melyeket teljességgel a karácsonyi tematika ural. Ilyen dalművek például azok, amelyek Charles Dickens Karácsonyi éneke nyomán íródtak, merthogy e műből az ezerféle adaptáció között operák is íródtak. A legutóbbinak például alig két éve, 2014 decemberében volt a világpremierje: Houstonban, a Budapesti Wagner-napokról is ismerős Jay Hunter Morris főszereplésével:
De ezt a Dickens-művet dolgozta fel 1954-ben Bernard Herrmann tévéoperája is, amely helyenként inkább musicalnek hangzik. A CBS tévécsatornán bemutatott Karácsonyi ének különlegessége, hogy Belle és az elmúlt karácsonyok szelleme a fiatal Marilyn Horne hangján énekel:
A zsugori Scrooge és az őt megkísértő szellemek meséje igazi karácsonyi alaptörténet, ám az ünnep középpontjában értelemszerűen mégis egy más, egy nagyobb, egy szentebb esemény áll, amely ugyancsak megihlette az operairodalom megannyi alkotóját. Így a 17. és a 18. század során egy sor, az oratórium műfajával is rokonságot tartó, de zenés színpadi mű ünnepelte a kis Jézus születését.
Ez a téma azután a huszadik és immár a huszonegyedik században is továbbél, persze némiképp igazodva a kor szellemi és stílusváltozásaihoz. Gian Carlo Menotti 1951. december 24-én bemutatott, s legelőször ugyancsak tévében színre kerülő operája, az Amahl és az éjszakai látogatók például a háromkirályok útját gazdagítja egy szép epizóddal, melyben a fél lábára béna pásztorfiú, Amahl végül meggyógyul, táncra perdül és maga is csatlakozik a kisded felkeresésére továbbinduló napkeleti királyokhoz:
Korunk egyik legnagyobb zeneszerzője, az amerikai John Adams pedig az ezredfordulón komponálta meg El Niño, vagyis A kisded című művét, amely ugyan a „születés oratóriumának” nevezi magát, de színpadi előadásban került a közönség elé. A változatos szövegekből, bibliai részletekből, angol népdalokból és különösképp hispano-amerikai versekből összeállított mű nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a szent történet elbeszélésében megjelenjen a női látószög is: