MimiBlog

Botrány az operában

2017.02.03

Sértődött Radames, részeg Carmen: az operaházakban is akadnak nehéz esték, és előfordul, hogy ott is a feje tetejére áll a világ.

Az operatörténet számos nevezetes premierbotrány emlékét őrzi. Legutóbbi posztunkban a Pillangókisasszony milánói ősbemutatóját emlegettük, ahol a közönség egy részének gúnyos bekiabálásai okoztak botrányt. Amikor Cso-Cso szan japán jelmezét a huzat egy pillanatra felduzzasztotta, akkor például a Pillangókisasszony terhességét kezdték zajosan emlegetni. Ám ennél is nagyobb zavart keltett A sevillai borbély ősbemutatójának közönsége 1816-ban, Rómában. Itt Paisiello (a korábbi Sevillai borbély-változat szerzőjének) hívei pisszegéssel és kiabálással kellemetlenkedtek, s habár vígopera esetén ez akár üdvös is lehetne: kinevették Rossini művét. E körülmények persze az énekeseket is megzavarták, így a Don Basiliót alakító művész balesetet szenvedett (elesett a színpadon vagy más forrás szerint beleesett egy süllyesztőbe), amitől eleredt az orra vére. Ráadásul valahonnan egy macska, méghozzá egy fekete macska is a színpadra keveredett, ami részben a babonának, részben a teljes röhejnek kedvezett.

Van, azonban, hogy maguk a művészek is a botrányok tevőleges résztvevőivé válnak. Ilyen volt Otto Klemperer legendás budapesti Lohengrin-botránya, ahol is a karmester annyira felháborodott a Simándy József Grálelbeszélését követő tapsorkánon, hogy előbb arcátlannak nevezte a publikum viselkedését, majd megpróbálta elhagyni a zenekari árkot. (Ilyen posztelhagyási esete Klemperernek amúgy a régi Nemzeti Színházban is volt, ahol a Szentivánéji álom előadásait vezényelte, s ahol egy ízben a nézőtérre mászott ki karmesteri helyéről.)

Jóval közelebbi emlék Roberto Alagna milánói botránya 2006-ból, amikor is a Scalában Radamest éneklő művész zokon vette, hogy románcát a közönség egy része kedvezőtlenül fogadja. Vagyis nem egyszerűen zokon vette, hanem egy dühös gesztust követően - egyszerűen elhagyta a színpadot. Így az Amnerist éneklő Komlósi Ildikó egyedül maradt a színpadon, amíg meg nem érkezett a tenorpótlás, még civilben: 

A Scala közönsége persze híres a nyughatatlanságáról, velük még a zseniális Carlos Kleibernek is meggyűlt a baja. Bár amint az az alábbi 1976-os videón is látható, ő így is a helyzet ura maradt, miközben a bekiabálók heves politikai vitát folytattak egymással, megzavarva minden idők talán legszebb Otello-előadását: 

Utolsó példánk ugyan nem operaházi, hanem egy operagáláról való, ám annál nevezetesebb: a részeg Carmen esete. Dragana Jugović del Monaco, a szerb mezzoszoprán, a nagy tenor, Mario del Monaco posztumusz menye ugyanis úgy tíz éve egészen botrányos állapotban jelent meg egy belgrádi koncerten, hogy elénekelje a Carmen zárókettősét - vagy valami homályosan arra emlékeztetőt. Tisztelet a tenoristának, aki mindeközben becsülettel teljesítette a maga szólamát: 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr1412179610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lady Scarlett 2017.02.03. 13:26:09

Ez a részeg csaj, ez brutális...remélem visszanézte saját magát és elsüllyedt szégyenében.
süti beállítások módosítása