MimiBlog

Gyönyörű, gyönyörű, gyönyörű

2017.10.19

Családi tragédiák sora, egy zeneszerzői visszalépés és pár sorsszerű véletlen előzte meg a Nabucco megszületését. Verdi első átütő sikere most újra az Erkel Színház műsorán.

Az 1830-40-es évtized fordulója sok bánatot szerzett Giuseppe Verdi számára. Oberto című operája ugyan bíztató sikert aratott a milánói Scalában, de elveszítette mindkét kisgyermekét és első feleségét, Margheritát is.  Majd 1840 szeptemberében rögtön a premieren megbukott második operája, A pünkösdi királyság. Verdi élete és pályafutása válságba került, s a húszas évei végén járó komponista állítólag megfogadta magának, hogy felhagy a mesterségével. Ám ha volt is ilyen elhatározása, azt szerencsére hamar megváltoztatta egy véletlen találkozás hatására. 1840-41 telén, sűrű hóesés közepette egy milánói utcán összetalálkozott ugyanis pártfogójával, a Scalát irányító impresszárióval, Merellivel, akinek Otto Nicolai épp visszaadta egy opera szövegkönyvét. Ez volt a Nabucodonosor, Solera librettója, amit Merelli - Verdi utólag tán kissé túlszínezett beszámolója szerint - valósággal rátukmált a fiatal maestróra. 

"[Hazaérve]...szinte dühödten az asztalra dobtam a kéziratot... A könyv estében kinyílt, és nem is tudom, hogyan, de rápillantottam az előttem fekvő oldalra, és ezt a sort olvastam: "Va, pensiero, sull'ali dorate" (Szállj, gondolat, arany szárnyakon). [...] Elolvastam egy részt, aztán egy másikat. Majd szilárdan eltökélve, hogy nem írok több zenét, kényszerítettem magam, hogy becsukjam a könyvet, és lefeküdtem. De hasztalan - nem tudtam kiverni a fejemből a Nabuccót. Nem tudtam elaludni, felkeltem és elolvastam a librettót, nem egyszer, hanem kétszer vagy háromszor, úgyhogy reggelre jóformán kívülről tudtam Solera könyvét."

Verdi tehát végül csak elvállalta a librettó megzenésítését, amely visszaemlékezése szerint nem ment gyorsan, de azért mégiscsak átsegítette a komponistát élete mélypontján: "Egyik nap egy sort írtam, a következő nap egy másikat, néha csak egy hangjegyet vagy egy frázist, és így lassacskán elkészült az opera."

Az 1842. március 9-i milánói premier, amelyen Abigél szerepét Verdi majdani második felesége, az opera bemutatóját sürgető Giuseppina Strepponi énekelte, hatalmas sikert aratott - és egyszer s mindenkorra tekintélyt szerzett a zeneszerző számára. "A Nabuccóval valóban elkezdődött művészi pályafutásom, azóta sosem voltam szűkében a megbízásokban" - állította Verdi, míg a Nabucco első előadásainak egyik leghozzáértőbb nézője és hallgatója, Gaetano Donizetti Milánóból távoztában egyre csak azt mondogatta a postakocsijában ülve: "Az a Nabucco - gyönyörű, gyönyörű, gyönyörű!"

A Nabucco most öt alkalommal újra ott szerepel az Erkel Színház műsorán: Kesselyák Gergely rendezésében és vezényletével, Alexandru Agaché-val és Kálmándy Mihállyal a címszerepben. Abigél szerepét pedig most először énekli Sümegi Eszter

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr9513026800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása