MimiBlog

Bájital helyett bordói

2017.11.06

Trisztán és Izolda történetével indul, ám komoly német zenedráma helyett a legszellemesebb olasz vígoperák egyike: a Szerelmi bájital.

"Elvállaltam, hogy két hét alatt megzenésítek egy librettót. Ebből egy hetet adok önnek, hogy elkészítse a szöveget. Majd elválik, melyikünk lesz ügyesebb. De ne feledje, barátom, hogy nekünk csak egy német primadonnánk van, hozzá egy dadogó tenor, egy mekegő buffó, meg egy francia bariton, aki nem túl sokat ér - mégis ezeknek kell dicsőséget szereznünk! Nos, kedves Romani, rajta, bátorság!" A szövegíró özvegyének visszaemlékezései szerint ezekkel a szavakkal fordult 1832 tavaszán Gaetano Donizetti a kor elismert librettistájához, Felice Romanihoz.

A sietős munka végeredménye a Szerelmi bájital lett. A Milánó harmadik számú operaházának, a Teatro della Canobbiana megsegítésére szerzett vígopera hatalmas sikert aratott, és nemcsak megmentette a csődtől a színházat, de hamar meghódította az egész világot. (Magyarul például már alig hat évvel később, 1838 novemberében bemutatták a Pesti Magyar Színházban.) Különösen a nagy tenorok tettek sokat a mű népszerűségéért, hiszen Nemorino, vagyis a"senkicske" szerepe egyszerre nyújt komikusi játéklehetőséget - és egy hatalmas tenorslágert a mindenkori alakító számára.

A vígopera szövege mindjárt az első jelenetben utal Trisztán és Izolda történetére (Adina az ő történetüket olvassa éppen), s a cselekmény voltaképp e bájital-rege komikus variánsaként is tekinthető. A viszonzatlan szerelme miatt szenvedő Nemorino számára a szélhámos csodadoktor, Dulcamara megjelenése kínál új reményt Adina meghódítására. Dulcamara belépője a buffo basszusok hálás jutalomjátéka:

Ugyanez Bryn Terfellel és show-körítéssel:

Nemorino Izolda bájitala helyett bordói bort kap a pénzéért a csodadoktortól, így a tenor becsiccsentve énekelheti komikus kettősét a csodálkozó szopránnal:

A második felvonásban aztán, jóllehet a cselekmény öles léptekkel halad a boldog végkifejlet felé, helyenként komolyabbá válik a hangvétel. Adina utolsó áriájában például, amely utólag, a kor nagy operadívája, Maria Malibran számára került be a Szerelmi bájitalba:

És persze e felvonásban hangzik Nemorino méltán híres románca, amely a tenorok tenorja, vagyis Enrico Caruso tán legkedvesebb száma volt:

Az igényes románc persze a mai tenoristák szívéhez is közel áll, így például a közelgő Ring Estély egyik sztárvendége, Roberto Alagna is előszeretettel énekli:

Donizetti vígoperája november 11-én és további három alkalommal újra ott szerepel az Erkel Színház műsorán. Adina szerepében Váradi Zitával és az Opera friss Junior Príma-díjas énekesnőjével, Szemere Zitával.

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr2113194554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása