MimiBlog

Japán – Friss gyümölcsök: Lucia Rost Andreával

2017.11.12

Ókovács Szilveszter rendhagyó írása

Az az igazság, hogy már Gruberova Donizetti-előadásán is összefutottunk Andreával. Van abban valami szívmelengető, ahogy a Denevérben együtt komédiázik Miklósa Erikával, és abban is, hogy Edita Gruberovát, mindenki bálványát felkeresi a sminkszobában. Mindhárom hölgy éke az előadásainknak, mindhárman magyarok (újra aláhúzom, hogy a Gruber nevű osztrák férfi felesége, Edita anyukája magyar volt, így az anyanyelve is a mienk!), mindhárman másképp éneklik ezt nyaktörő szólamot, és itt, mindenki számára messze idegenben tényleg nem a rivalizálás, hanem a békés egymás mellett élésen túlmutató kollegialitás van jelen. Ha másért nem volna, már csak azért is, ha bármi hapci beütne, Rost ugorhatna Miklósa helyett, Gruberova Rost helyett – és még van néhány permutáció, de csakis hármójuk között, hisz ők a Magyar Állami Operaház 2017-es japán turnéjának Lammermoori Luciái… (Andrea anno Bécsben nem egyszer volt Edita váltótársa, egyszóval ismerik ők ezt a viszonylatot.)

img_7668.jpgCser Krisztián (mintha egy régi újság mikrofilmjéről látnánk, a Baader-Meinhof csoport tagjaként) 

A tokiói Bunka Kai-Kan központ operaterme ma is megtelt, a 2.300 szék szinte mindegyikén ülnek a délutáni időpont ellenére. A helyár nem kicsi, a mi szerényebb helyünk is 29 ezer jenbe kerül, ami a viszonylag könnyen használható 2.5-ös szorzóval 65 ezer Ft körül van – de mondják, hogy a bécsi Opera előadására nemrég 150 ezer jenért (375 ezer Ft!!!) árulták a legdrágább sorokat. Azért ez döbbenet: nyilván egyszerre fejezi ki a japánok operarajongását, jólétét, a bécsiek sokkal magasabb költségeit, árát – és a színházaink között ma még meglévő komoly, itt jegyben mérve mintegy háromszoros presztízskülönbséget is.

img_7669.jpgKálmándy Mihály (a joviális, megingathatatlan önbizalmú keleti ember, hatalmas bariton hanggal)

A minőségben nincs ekkora eltérés. Legutóbb Gruberovát egyik „saját” karmestere, a nálunk júniusban Roberto Devereux-t vezénylő Peter Valentovič dirigálta hajlékonyan, biztonsági kűrt futva, hisz próba nélkül. Ma főzeneigazgatónkon a sor megint: Kocsár Balázs és az Opera zenekara az est egyik főszereplőjévé lép elő, hibátlan teljesítménnyel, a kürtös urak tiszta, ízléses játékával, Balogh Evelin szépséges fuvolahangjával, az egyik újonc szólamvezető, Bánfalvi Béla nagyvonalú csellózásával. (Egész fura látvány a mély árok alján felállított zenekar: a fényben csak frakkos urak látszanak, mintha valami régi képet látnánk az egynemű zenekarok idejéből, mert a hölgyek döntően a mellvédnél ülnek – s ez nem kevéssé utal vissza a vonósok elnőiesedésére is, ami nem feltétlen rossz vagy jó, csak egyszerűen: van.) Balázs keze mindig nagyon magasan, mindig előzi a bajt, irányítja a zenei forgalmat, és mintaszerűen puha, csak a fontos pontokon erőteljes belcanto muzsika szól az árokból.

img_7675.jpgRost Andrea (azzal szekáltam, hogy biztos Szappanos Tibi vércsoportját festették-e az arcára a sztori szerint?)

Rost Andrea vagy tíz éve nem énekli a szerepet, nyáron már Toscával is bemutatkozott, tehát határozottan a spinto irányba tart. Ugyanakkor most is kiderül, hogy a szakmai felkészültség és a nőalakok meglehetős határok közötti variabilitása lehetővé teszi már nem par excellence lírai koloratúrszopránok számára is egy Lucia eléneklését, természetesen szigorúan kontrollált előadásmód mellett – s a visszatérés a Donizetti-partitúrához, lám, friss gyümölcsöket terem, le a kalappal…

img_7674.jpgKobayashi Masayuki (a japán ügynök, aki két kezével és két munkatársával 20 éve immár 200 előadást szervezett nekünk)

Az előadás után Kobayashi-szan köszönti a csapatot, mindenki itt van – azaz dehogy, szegény műszak ilyenkor még nagyon pakol, valahogy az a mi operai világunk rendje, hogy mint egy nagyon nagy és széttartó család, még akkor se lehessünk egy időben együtt, ha pedig végre egy helyen lennénk…

img_7677.jpgDr. Főző Virág és Kocsár Balázs (a főigazgatót a turnén váltó főigazgató-helyettes és a főzeneigazgató ezüstlakodalom-szerű képe, sírkő-minőségben)

Itt a magyar követ és én is – búcsúzom. Nagyon kedvesek az énekkaros lányok, ők mennek tovább, a zenekar meg még azon túl is egy héttel, de nekem reggel akkor is muszáj, irány haza, de előtte még vacsora a japán ügynökkel, és a 2019-es visszatérés fixálása. Azért arra is büszke vagyok ám, hogy a mi művészeink és munkatársaink a bezárt Operaház mellett vállalt külföldi utakkal immár 38. estén léptek fel augusztus vége óta… És azt se felejtsük el, hogy rengeteget ütöttek minket úgymond a belcanto negligálása miatt. Én akkor mindig kimutattam, hogy van Szerelmi bájital meg Don Pasquale (utóbbiból friss produkció is), ment a Sevillai borbély, játszottuk a Normát és Kolonits Klára estje is színre került – de most, alig fut ki a Hugenották, november 16-án, amikor az utolsó Lammermoori megy itt Japánban, odahaza már a nálunk sosem játszott Rossini-opera, az Olasz nő Algírban főpróbája zajlik… Még valakinek valamit?

img_7671.jpgHorváth István (mindenki Pistije, a Luciák és a Luciák nagymamáinak kedvence, a letörölhetetlen mosolyú)

A szűk kis kínai (igen, nem japán!) éttermi szeparéban lefotóztam a mai előadás hőseit, valójában velük köszönöm meg az Olvasók megtisztelő figyelmét!

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr9013241921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása