Szép, szőke, hibátlanul technikás és igazi perfekcionista: ilyen a mezzoszoprán élboly lett bajnoknője, Elīna Garanča, aki február 25-én az Erkel Színházban ad majd áriaestet.
"Elīna Garanča már bebiztosította a helyét az operatörténetben, és még csak most indult"
-írta néhány esztendeje az Opera News Elīna Garanča nemzetközi pályafutásának első évtizedét összegezve, s ebben a megfogalmazásban vajmi kevés pr-túlzás rejlett. A rigai születésű énekesnő az ezredfordulón valósággal berobbant az operavilágba, olyan sokoldalúságot és átütő énekesi intelligenciát bizonyítva, amit nyilvánvalóan csak részben indokolhatott az a szerencsés körülmény, hogy a vokális művészetekhez már családilag is eltéphetetlenül erős szálak fűzik Garančát, lévén az anyja dalénekes volt, az apja pedig kórusvezetőként tevékenykedett.
A mezzoszoprán 23 éves volt, amikor 1999-ben a finnországi Mirjam Helin Énekesversenyt megnyerte, s ami ennél sokkal fontosabb: itt nyújtott teljesítményével lenyűgözte a nemzetközi operapiac jelenvolt képviselőit.
2003-ban már a Salzburgi Ünnepi Játékok közönsége avatta sztárrá, amikor a Titus kegyelme Nikolaus Harnoncourt által vezényelt előadásában szerepelt, jóllehet, csak a másodvonalbeli Annio szólama jutott a parókában-öltönyben is lenyűgöző énekesnőnek:
Azóta természetesen már régen Sesto szerepe és szólama az övé ebben a Mozart-operában:
Amint az előző videó is mutatja, Garanča időközben a New York-i Metropolitan Operát is meghódította. 2008-ban legelső alkalommal Rosina szerepét alakította a Lincoln Center-beli operai fellegvárban, két évvel később pedig már a Carmen címszerepe várt rá ugyanitt - fekete parókában:
Itt búcsúzott néhány éve a Rózsalovag Octavianjának szólamától is, a maga Tábornagyné-szerepének ugyancsak istenhozzádot mondó Renée Fleming oldalán:
A művésznő repertoárja így bővül, hiszen az utóbbi években izgalmas új szerepekben láthatja és hallhatja őt a közönség. A 2016-17-es évadban például a repertoárjára vette Donizetti A kegyencnő című operájának címszerepét, és müncheni Leonore-alakítását szerencsénkre DVD-felvétel is őrzi:
Tavaly pedig az operairodalom talán legveszélyesebb női csábítójának szerepében mutatkozott be, első ízben a bécsi Staatsoper színpadán. Mert habár a Csókáriának régóta ő az egyik leghivatottabb jelenkori megszólaltatója, ám színpadi Delilaként mégis csak tavaly óta ismerhetjük Garančát:
A művésznő mindeddig csupán egyetlenegyszer, 2015-ben lépett fel Budapesten, méghozzá férje, a karmester Karel Mark Chichon társaságában. Jövő hétfőn, vagyis február 25-én áriaestjét Ion Marin vezényli majd az Erkel Színházban, s Elīna Garanča itt Verdi- és Cilea-áriát éppúgy énekel majd, mint spanyol zarzuela-részletet és Grieg-dalt.