MimiBlog

Ígérettől a kiteljesedésig

2019.03.25

Ezekben a napokban a magyar operarajongók Komlósi Ildikót köszöntik. A művésznő és az Opera kapcsolatának néhány emlékezetes pillanatát felidézve e blog is szeretne hozzájárulni a méltó és megillető ünnepléshez. komlosi_ildiko_foto_emmer_laszlo_resize.jpg

Fotó: Emmer László

Komlósi Ildikó hangjával és több mint ígéretes tehetségével már zeneakadémista korában jócskán felhívta magára a figyelmet - az operakritikusok figyelmét is ideértve. A kritika által regisztrált első színpadi alakítása Clara szerepe és szólama volt, Prokofjev Eljegyzés a kolostorban című operájának 1983-as bemutatóján, 24 esztendős életkorában. Teljesítményéről akkor a nagy operaesztéta, Fodor Géza így írt:

Felfedezés számba megy Komlósi Ildikó Clarája. Komlósi főiskolai hallgató létére imponáló biztonsággal és otthonossággal mozog a színpadon, s elsőre mindjárt egy főszerepben. Mezzoszopránja szép és kiegyenlített, nagyon jól, muzikálisan, természetesen, árnyaltan és kifejezően énekel. Clarája érdekes, nőiségében izgalmas személyiség: a zárt, gátlásos megjelenés és viselkedés nemcsak érzékeny lelket, hanem mélyen és erősen szenvedélyes embert is rejt, a koravén szerepmintákon hol érzéki forróság, hol kislányos önfeledtség üt át, s ezek az ellentmondások feszültséggel teljessé, lebilincselővé és vonzóvá teszik az alakítást. Komlósi Ildikó Clarája nem egyszerűen egy szereptípust hoz, hanem a szerelmes lány szerelmes nővé érésének szabálytalan szépségét, az emberi életút egy tünékeny, de felejthetetlen bájú szakaszát jeleníti meg. Ez az alakítás egy ígéretes tehetség ritka szerencsés bemutatkozása.

arnyeknelkuli_foto_nagy_attila_resize.jpg

Árnyék nélküli asszony, fotó: Nagy Attila

Első jelentős operaházi szerepe a Rózsalovag Octavianja volt, mestere, Mikó András rendezésében, 1985 végén. A karácsony előtti premierről újra csak Fodor Gézát idézhetjük:

Komlósi Ildikó Octavianja az operavizsgák és az Eljegyzés a kolostorban Clarája után nem váratlan teljesítmény, de mert telitalálat, mégis igazi kiugrás. Az alakítás jóvoltából annak a kivételes színháztörténeti eseménynek lehetünk a tanúi, amikor ez a már-már képtelenül kényes nadrágszerep a maga párkapcsolataival együtt hitelessé és elfogadhatóvá válik. Komlósi [...] fiús, lobbanékony és játékos, s fiúként feminin volta, lánynak öltözve pedig hangsúlyozottan fiús esetlensége ellenére is természetes.

angelica_nover_foto_rakossy_peter_resize.jpg

Angelica nővér, fotó: Rákossy Péter

Az első szerepek táján sokan rácsodálkoztak Komlósi Ildikó nagyszerű adottságaira, s a hozzáértők hamar megtanulták a mezzoszoprán nevét: igaz, elsőre még előfordult, hogy Komlósi helyett tévedésből egy orgánum hasábjain még Kórodi Ildikót nyomtattak ki. Már túl a Pavarotti-énekversenyen aratott 1986-os győzelmen és a világkarrier első nagy állomásain, az énekesnő 1993-ban Budapesten, az Erkel Színházban is bemutatkozott a Carmen címszerepében. "Álruhás grófnő a cigánylányok között", írta róla egy kritika, az akkortájt a mainál amúgy még sokkalta harapósabb Fáy Miklós pedig így próbálta körvonalazni Komlósi különleges formátumát:

Nem közönséges nő ez, hiszen fejjel magasabb a többieknél, és ha a színpadra lép, akkor is észreveszi mindenki, ha semmivel sem akarja magára irányítani a figyelmet. Földöntúli erőkkel áll kapcsolatban, és mindenütt pusztulást hagy maga után, amíg el nem jön az ő órája. [...] Nem a megszokott Carment játssza Komlósi, sokkal elegánsabb, hűvösebb annál. Nem a vérmérséklete riasztó, nem is a nőisége, hanem a hatalma. Akire ránéz, elkárhozik.

kekszakallu_foto_rakossy_peter_resize.jpg

A kékszakállú herceg vára, fotó: Rákossy Péter

2001 végén Mikó András 1969-es Don Carlos-rendezésének felújításába állt be Eboliként az ekkor már rég utazó operasztárnak számító énekesnő, aki az ezt megelőző és követő években a pesti közönség által áhítottnál sokkalta ritkábban szerepelt az Operában. A 2010-es évtized azután meghozta Komlósi Ildikó gyönyörködtetően intenzív operaházi jelenlétét, a premiereken megannyi emlékezetes alakítással gazdagítva a hazai operakultúrát: az Árnyék nélküli asszony Dajkájával csakúgy, mint az Angelica nővér Hercegnőjével, a Bánk bán Gertrudisával, vagy éppen tavaly a Kékszakállú Juditjával. "Pályám kezdetén azt kívántam, ne legyek háromszerepes énekes" - nyilatkozta pár éve a művésznő, és az Opera közönsége testközelből tanúsíthatja, hogy ez a veszély nem fenyegeti Komlósi Ildikót.

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr2314715845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása