MimiBlog

„Az opera fel fog támadni hamvaiból”

2020.12.20

interjú Ádám Zsuzsannával és Rácz Istvánnal

„Az opera fel fog támadni hamvaiból” – interjú Ádám Zsuzsannával és Rácz Istvánnal

Tehetséges fiatal drámai szoprán és nagy nemzetközi tapasztalattal rendelkező, elismert basszista fellépésével búcsúzik a 2020-as évtől december 20-án este 20:00 órától az Opera Facebook-oldalán a MaszkaBál idei közvetítéssorozata. Az előadás előtt a két énekes mesélt egy őket összekötő miskolci produkcióról, a műsorválasztás szempontjairól és hogy lélekben hogyan készülnek a közelgő ünnepekre.

adam_zsuzsanna_es_racz_istvan.jpg

Szerepeltek korábban már közös színpadi előadásban?

Ádám Zsuzsanna: Két operában is szerepeltünk együtt, az egyik a Hunyadi László volt, amiben ő Pista Cillei Ulrikot, én pedig Szilágyi Erzsébetet alakította, illetve tavaly a Miskolci Nemzeti Színház Don Carlos előadásában ő volt Fülöp király és én Valois Erzsébet. Sajnos ebből tavasszal és ősszel is több előadás elmaradt a vírus miatt. Verdi egyik legfajsúlyosabb művéből ritkán születik produkció vidéki színházban, de most nagyon jó társulat jött össze, Keszég László rendező és Cser Ádám zenei vezető remek irányítása mellett.

Rácz István: Nagy örömömre szolgált a közös munka, mert Zsuzsa nagyon fiatal és tehetséges kollegina, aki gyönyörű hangszínnel és kiváló muzikalitással rendelkezik. Mivel Don Carlosban Fülöp király és Erzsébet duettjét a 3. felvonásból többször énekeltük együtt, ezért is gondoltam, hogy most kapóra jön ez a koncert, és az internet segítségével mások is meghallgathatják ezt a gyönyörű muzsikát.

 racz_istvan_fulop_kiralyjpg.JPGRácz István (Fülöp király) a Miskolci Nemzeti Színház Verdi: Don Carlos előadásában, a háttérben a címszerepben Hector Lopez Mendoza és a Miskolci Nemzeti Színház énekkara (rendező: Keszég László) - fotó: Gálos Mihály Samu/Miskolci Nemzeti Színház

István, Ön Fülöp király áriáját is elénekli az esten, milyen emlékei fűződnek ehhez a szerephez?

RI: Talán 20 éve is már, hogy beálltam a Don Carlosba, még az 1968-as Mikó András főrendező gyönyörű, archaikus díszleteiben és jelmezekkel megrendezett színpadi változatában. Nekem sosem voltak szerepálmaim, de Fülöp király csodálatos feladat, úgy a zene, mind a figura tekintetében. Itthon és külföldön is több helyen énekeltem, mondhatom, hogy sikerrel, szerencsére csak pozitív emlékeim vannak erről a szerepről.

Fülöp királlyal kapcsolatban többféle elképzelés is kering. Sokáig úgy élt a köztudatban, hogy ő egy meggyötört öregember, holott a darabbeli király egy közel negyven éves fiatalember volt.

Egy olyan férfit megjeleníteni, aki az akkor ismert világ kétharmadának az ura volt, ugyanakkor ott rejlik a figurában és a zenében is egyfajta esendőség és megtörtség, amit ez az ember magában hordozott. Nyilvánvalóan több arculata is van, de már ennek a kettősségnek az ábrázolása is nagy feladat a színpadon, az sikerhez vezethet.

Milyen szempontok alapján válogatták repertoárjukból az est további műsorát?

ÁZs: Egy fiatal drámai szopránnak sokkal nehezebb elkezdeni a pályát, mert idő, míg megérik a szerepre. De szerencsére vannak olyan Verdi-szerepek, amikhez már a 30-as éveim elején is lehet nyúlni, ilyen például a Don Carlos vagy a műsorban szintén szereplő Leonora-ária A trubadúrból, az Aidát pedig azért választottam, mert ezt énekelhettem a Szegedi Szabadtéri Színpadon, ami nagyon nagy élmény volt, és mivel ezek színpadi szereim voltak, nagyon sokat szerepeltem bennük. Nagyon szívesen énekelnék Mozartot is, hogy a nagyon tetszetős királynői szerepkörön kívül is megmutatkozhassam. Az Idomeneo Elektrája különösen közel álla a hangfajomhoz, vagy akár Donna Elvira, akár Vitellia a Titus kegyelméből is ilyen, csak ha meghallják, hogy sűrű nagy hangom van, inkább másfelé orientálnak. De legtöbbször szeretik, ha viszem próbaéneklésre, versenyeken is mindig kérik, és azt gondolom, egy fiatal énekesnek a Mozarthoz fűződő viszony egyfajta alfa és omega. Segít is nagyon az éneklésben, csodálatos zene.

RI: Gremin herceg szerepét volt szerencsém színpadon énekelni, és annak ellenére, hogy Gremin ebben a nagy volumenű operában csak egyszer, a darab vége felé jelenik meg egy áriával és két kisebb recicativóval, mégis egy olyan jelentőségteljes és gyönyörű romantikus zenével rendelkező ária, amiben az orosz lélek hatalmas érzelmei, nagyon sok öröm, bú és fájdalom benne rejtőzik. Gremin lényegében egy filozófiai hitvallást fogalmaz meg az életről, a szerelemről, a másik emberhez való kötődésről, amit attól annyira érdekes, mert olyan, mintha egy egész darabot végigénekelne ebben az áriában.

A Figaro házasságát azért választottam, mert a pályámon sok vígoperai szerepet is énekeltem, és az öröm és vidámság is része az életnek, nem csak a líra és a dráma. Bartolo egy kicsit teszetosza férfi, aki a felesége szoknyája mögé bujkál, miközben próbál erősnek és okosnak mutatkozni. A vígoperai szerepek is dúskálnak a kifejezésmódok nyújtotta lehetőségekben. Ő is összetett alak, csak a tulajdonságai a humor és a vidámság terén mutatkoznak meg. Őt is nagyon sok alkalommal énekeltem, először 1998-ban, de többször jártam vele külföldön is.

adam_zuzsa.jpg

Ádám Zsuzsanna Verdi: Aida c. operájának címszerepében a 2019-es Szegedi Szabadtéri Játékokon (rendező: Kesselyák Gergely) - fotó: Dusha Béla/Szegedi Szabadtéri Játékok

Hogyan készülnek most az ünnepekre?

RI: Valóban embert próbálók a tavasz óta eltelt hónapok, de mivel egy olyan ünnephez közeledünk, ami az egész világon sok-sok milliárd emberben mozdít meg nagyon belső, mély érzéseket és gondolatokat, ez lelkileg is könnyít azon a nehéz helyzeten, amit a pandémia áldatlan ittléte alatt élünk meg. Ez segít úgy is, hogy most a családok nem biztos, hogy úgy együtt lehetnek, mint máskor, de lelkiség megmarad, és az ünnep hitbéli vagy vallási tartalma az, ami az ember gondolatait kicsit megnyugtatja és eltereli a figyelmét arról, milyen nehéz helyzetben élünk napjainkban.

ÁZs: Az idei karácsony teljesem más lesz, mint a többi. Ez az év sok nehézségével együtt is egy befelé forduló időszak volt, amit nem tartottam bajnak. Átgondolhattuk, mi az, ami fontos, mint például az emberi kapcsolatok, a család. Az idei mindenképpen bensőségesebb ünnep lesz, érezni az igényt az emberekben az összekapaszkodás iránt. Így várom a karácsonyt, a 2021-et pedig úgy, hogy talán az emberiség kiböjtölte és megtanulta, amit kellett ebből az időszakból, és azt gondolom, hogy az Opera, mint minden más műfaj, fel fog támadni a hamvaiból egy teljesen más minőségben, hiszen az veszett el, amit eddig természetesnek vettünk. Most sokkal többet is dolgoztam, hogy készen álljak, ha bármilyen lehetőséggel találkozom, tehát belülről teremtek meg egyfajta stabilitást, ami eddig kívülről érkezett. Januárban kezdjük az Erkel színházi Don Carlos próbáit, amit szintén felkészülten várok.

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr2516352114
süti beállítások módosítása