MimiBlog

„Új inspirációkat kaphatnak az operarajongók”

2021.10.01

Almási-Tóth Andrással beszélgettünk a Kincskeresőkről és Daldélutánokról

Számos új produkció és repertoáron lévő előadás mellett szimfonikus koncertek, hangversenyek és további különleges programok is várják a nézőket az Újranyitó Évadban az Opera Eiffel Műhelyházában. Ilyen az operakeresztmetszeteket bemutató Kincskereső sorozat és egy-egy énekest fókuszba helyező Daldélután is. A két – részben új – élőben is megtekinthető, majd korlátozott ideig felvételről is visszanézhető sorozatról Almási-Tóth András művészeti igazgatóval beszélgettünk.

tunderkiralyno_hangolo_2016_foto_palyi_zsofia_resize.jpg

Fotó: Pályi Zsófia

Mi a célja az Operának az ilyen kuriózumokat kínáló sorozatokkal? Hogyan illeszkednek a művészeti és műsorstruktúrába a Kincskereső és a Daldélutánok előadásai, valamint közvetítései?

- Az elmúlt évadban a vírushelyzet alatt az életünk részévé vált OperaLive adások alkalmával hónapokon keresztül hetente négyszer jelentkeztünk online közvetítéssel, amiből az egyik legnépszerűbb az operakeresztmetszeteket bemutató OperaSzerda volt. Ez a fajta találkozás a műfajjal egyrészt kényelmes a nézők számára, hiszen kötetlenül, otthon tekinthető meg, másrészt egy olyan plusz élményt is kapnak, amit egy élő operaelőadás alkalmával ritkán, hiszen ilyen közelről sosem láthatják az énekeseket, nem követhetik a bennük zajló érzelmi-gondolati történéseket.

A közönséggel való ilyen irányú közvetlen kommunikációt szeretnénk tovább éltetni a Daldélutánokban is. Ez a műfaj az énekesek személyiségét ugyancsak közelebb hozza a nézőkhöz, itt is elvész a távolság előadó és hallgató között. Manapság valahogy kivesztek a zenei életből a daldélutánok, de reméljük, hogy az online előadások atmoszférája újrateremti ezek intimitását, és újraéledhet ez a műfaj.

Mitől lesz más a Kincskereső, mint az OperaSzerda, és milyen szempontok szerint válogatták össze a sorozatot alkotó darabokat?

Ez a program két oldalról is különleges. Az egyik az, hogy olyan operákat választottunk, amelyeket nem nagyon ismerhet a közönség, vagy olyanokat, amelyekből ismerhet ugyan egy-egy áriát, de egészben nem hallhatták gyakran. Tavaly, az OperaSzerda alkalmain a repertoárdarabjainkkal találkozhattak a nézők, most pedig igazi csemegéket válogattunk össze.

A másik egyedisége a produkcióknak az a vetülete, hogy szeretnénk megismertetni az új énekes generációt. Több frissen végzett tanítványom, Zeneakadémiáról idekerült hallgató is kap most lehetőséget, hogy megmutatkozzon az Eiffel házi színpadán.

Miért érdemes ezekre az alkalmakra, például a most szombati Kincskeresőre személyesen is ellátogatni?

- Szombaton Händel: Rinaldo című operájának keresztmetszete kerül színpadra, amiből az operabarátok többsége is jobbára egyetlenegy áriát ismer. Nagyon izgalmas és különleges műnek gondolom. A fellépő fiatal énekesekben pedig olyan energiák vannak, amelyek egy ilyen pici térben, mint a házi színpad, egészen más megvilágításba helyezik az opera műfaját is. A magam részéről ezért is szeretek tanítani: ez a friss energia új látószöget ad a művek befogadásához, ami mindenkinek izgalmas lehet. Kísérletezünk magukkal a művekkel, a stúdiószínpadi operajátszás körülményeivel (ami ugyancsak újszerű Magyarországon), és az énekesek az előadói színekkel. Havi egy alkalom élőben, majd online visszanézve egy nagyon izgalmas alkalom arra, hogy az operarajongók is új inspirációkat kaphassanak.

Török Kata interjúja

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr6716706352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása