MimiBlog

Operák a filmvászonról

2016.10.11

A légy, a Túl a barátságon, de még Al Gore környezetvédelmi dokumentumfilmje is elkészült már operaváltozatban.

Mióta a New York-i Metropolitan Opera néhány esztendeje belevágott a mozis világközvetítések nagy vállalkozásába, s már egy sor operaház követi e sikeres példát, talán már senki sem érzi egymástól idegennek az opera és a mozi kapcsolatát. Ám e viszonylatnak létezik másfajta formája is, mégpedig az, amikor híres filmek alakulnak át operákká a kortárs zeneszerzők témaérzékenységének eredményeként. Október 21-én például egy ilyen opera ősbemutatójára kerül majd sor az Operában, hiszen Varga Judit Szerelem című operája nem egyszerűen Déry Tibor azonos című novelláján, hanem Makk Károly gyönyörű filmjének forgatókönyvén alapul. (Az 1956-os forradalom évfordulójáról megemlékező premier emellett az idén elhunyt finn komponista, Rautavaraa egyfelvonásosa, A bánya legelső színpadi előadását is ígéri.) 

A kilencvenes évek közepének nagy nemzetközi művészfilm-sikere, a Neruda postása, s benne a száműzött chilei költő és olasz postásának barátsága, 2010-ben az operaszínpadot is meghódította. Daniel Catán operája, az Il postino ősbemutatója Los Angelesben volt, Neruda szerepében magával Plácido Domingóval: 

A fáradhatatlan és e téren is kezdeményező szerepet vállaló Domingo egy másik, filmből adaptált opera ősbemutatóján is közreműködött. 2008-ben ugyanis ő vezényelte a kanadai Howard Shore A légy című operájának első előadását, ugyancsak Los Angelesben. David Cronenberg 1986-os sci-fi horrorjának már a filmzenéjét is Shore komponálta; mi most történet emblematikus jelenetét mutatjuk az operából, a korhatáros tartalmat előre jelezve: 

Hasonló történt a Brokeback Mountain, vagyis a Túl a barátságon meleg cowboy-párosával: Annie Proulx elbeszélését Ang Lee 2005-ös filmjéből ismerte meg a világ, 2014-ben pedig már be is mutatták Charles Wuorinen operaváltozatát. Az opera ősbemutatóját Madridban tartották: 

S végül egy film, amelynek operásíthatóságára bizonyára vajmi kevesen gondoltak: Al Gore volt alelnök és elnökjelölt díjnyertes dokumentumfilmje, a globális felmelegedés veszélyeit tárgyaló Kényelmetlen igazság. Ebből a valóban drámai, de mégis nehezen dramatizálható témából Giorgio Battistelli komponált operát, s a CO2 című dalmű tavaly májusban a milánói Scala közönsége elé került, méghozzá Robert Carsen rendezésében, bizonyságául annak, hogy az opera korántsem csak történeti és mitológiai témák iránt nyitott műfaj: 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr8311796319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása