A jövő hét hétfőjétől az OperaKaland összesen 21 előadásán játsszák majd az Erkel Színházban Hábetler Andrásék szellemes Figaro-változatát, a Figaro 2.0-t, amely az előző évadokban sikerrel járta be az országot a Gördülő Opera-sorozat keretében. A Figaro 2.0 a Mozart-opera merész, de mégsem tiszteletlen újragondolása, s mint ilyen: része a fantáziadús Figaro-produkciók hosszú és egyre újabb rendezésekkel bővülő sorának.
Ilyen nagyszerű produkció volt a 2006-os salzburgi Figaro házassága-előadás: Nikolaus Harnoncourt vezényletével és Claus Guth rendezésében, nem mellesleg Anna Netrebkóval Susanna szerepében. Ebben a produkcióban egy nem szokványos megjelenésű Ámor-alaknak is jutott fontos (néma)szerep:
Ugyanitt 2015-ben, Sven-Eric Bechtolf rendezésében még hangsúlyosabbá vált a hatalmas méretű díszlet: egy kétemeletes kastély összes termei és szobái megjelennek az előadásban, de még a csöveket elvezető alagúton is végigkúszik a Gróf a Levélkettős alatt.
Peter Sellars ma már legendás és persze mindmáig sokakat felháborító rendezésében, amely a Mozart-Da Ponte trilógia részeként a Figarót is a nyolcvanas évek Amerikájába plántálta át. Nála nagyjából a manhattani 5th Avenue egyik felhőkarcolójában játszódik a bolond nap cselekménye:
A kortársi jelmezek és díszletek ugyancsak kitüntetett szerephez jutottak fél évtizede az Aix-en-Provence-i Fesztivál Figaro házassága-előadásán:
Ahogy a Holland Nemzeti Opera legutóbbi Figaro-produkciójában is:
Kovalik Balázs egyszerre játékos és költői Figaro-rendezéséből, a Mozart-maraton sorozatából, sajnos nem lelni részletet a neten, viszont a Kolozsvári Magyar Opera legújabb Figaro-előadása teljes egészében megtekinthető. Ott Novák Péter kereste napjaink Figaróját: