MimiBlog

Női tragédiák az Operában

2016.03.17

Gyilkosság és öngyilkosság, tüdővész, kábítószer és csoportos nyaktilózás: tragikus női sorsok az elkövetkező operai évad bemutatóiban.

Múlt heti posztunkban a jövő szezon magyar bemutatóit vettük sorra, hiszen Magyar Évad lesz a 2016-17-es. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy az elkövetkező évadban nem leszünk majd éppígy bővében a nemzetközi repertoár bemutatóinak is. Most ezeket számláljuk elő.

Az első premier még nyárról, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadról települ át szeptember végén az Operaházba: a Traviata Anger Ferenc rendezésében, Miklósa Erikával és Pasztircsák Polinával a tévedt nő, a tüdővész és a társadalom által megölt Violetta címszerepében. Miklósa Erika azután egy másik, ha lehet, még nagyobb tragédiát végigélő nőalakot is eljátszik majd ebben az évadban: Luciát Donizetti operájából, a bel canto repertoár örökdarabját jelentő 1835-ös Lammermoori Luciából. Ez a skót nemes leány megőrül, midőn szerelmese helyett mással adják össze, férjét megöli a nászéjszakán, majd az operatörténet egyik legnagyobb és legigényesebb őrülési jelenetét követően önmagát is megöli. A nápolyi ősváltozatot ígérő novemberi premiert Szabó Máté rendezi, s a sorozat másik Luciája Kolonits Klára lesz!

Először szerepel az Opera műsorán, s Magyarországon is talán ha másodjára hangzik majd fel Francis Poulenc 1953-as operája, A karmeliták beszélgetései, vagy az itteni címén: A kármeliták. A „félig kurafi, félig szerzetes” Poulenc műve a francia forradalom idején guillotine alá küldött (majd 1931-ben szentté avatott) compiègne-i apácák történetét meséli el: a terror külsődleges rettenetének közepette is inkább a belső történésekre összpontosítva. Ezt a nagyszerű, s ma már rég klasszikusnak számító operát decemberben Christian Badea zenei irányítása alatt és Anger Ferenc rendezésében láthatjuk majd az Operaházban.

op_image2016-17_kreativra-8.jpg

Szélsőséges női sorsokkal a Don Giovanniban is találkozhatunk, ám itt most nem ezekről, inkább Sven-Eric Bechtolf napjainkra hajazó, szállodai közegbe helyezett rendezői koncepciójáról szóljunk. „Csupán egy kattintásnyira vagyunk a piroslámpás negyedtől a saját otthonunkban” – írja a színészként is sikeres Bechtolf. A 2014-ben Salzburgban már bemutatott rendezés decemberben újra Pestre hozza majd Erwin Schrottot, de említsük a hazai Giovannit, Haja Zsoltot, s a két Donna Annát, Pasztircsák Polinát és Kolonits Klárát is.

A Pillangókisasszony immár száztíz éve a budapesti közönség egyik legnagyobb kedvence; az 1906 májusi bemutatóra maga Puccini is eljött az Operaházba. 2017 februárjában Székely Kriszta első egészestés operarendezéseként kerül az Erkel színpadára a japán történet: a címszerepben a múlt héten Kiváló Művész kitüntetéssel dekorált Sümegi Eszterrel, valamint Létay Kiss Gabriellával.

Cso-Cso Szan (és az idei Sieglinde) után Sümegi Eszter lesz a jövő márciusi Siegfried-bemutató Brünnhildéje is, ismét szerelmes párt alkotva az ezúttal majd a címszerepet éneklő Kovácsházi Istvánnal.

A boldog, sőt euforikus szerelmi kettőssel végződő Siegfried meglepő módon már át is vezet minket a derűsebb bemutatókhoz. Johann Strauss magyar témájú operettje, a Jókai írásán alapuló Cigánybárója Szinetár Miklós rendezésében tér vissza a repertoárra. A veterán rendezőt pár évtizede Ferencsik János már megpróbálta e műre rávenni, ám Szinetár akkor visszaadta A cigánybárót, mondván: nem jut az eszébe róla semmi. Ha minden igaz, most megváltozott a helyzet, s a csodás zeneszámok mellé (Kincskeringő!) ötletes rendezés is jut majd márciusban.

Júniusban aztán két operacsonkból összeillesztett Mozart-világpremiert ígér az Opera. A kairói lúd avagy A rászedett vőlegény két megkezdett, de hamar félbehagyott operakomédia egybeolvasztása révén jön majd létre, a régizenélés egyik első hazai prófétája, Németh Pál zenei vezetése alatt. Toronykőy Attila rendezésének már az új Eiffel Műhelyház lesz a színtere. 

op_image2016-17_kreativra-6.jpg

S végezetül június végén, a Margitszigeten jut újra a pesti közönség elé a Porgy és Bess. A Gershwin-opera, amely 1970-től kezdve hosszú éveken át az Opera egyik legnépszerűbb produkciója volt, most Almási-Tóth András rendezésében kerül bemutatásra: a kokain által szétszakított afroamerikai szerelmespárt ezúttal Pasztircsák Polina és Palerdi András alakítja majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr758489344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása