MimiBlog

Szüzesség és emberáldozat

2016.12.30

Ezekben a napokban sokunk tesz ilyen-olyan újévi fogadalmat. Lássunk hát öt komoly fogadalmat az opera világából!

Nagy horderejű elhatározások, az életet meghatározó döntések, betartott és persze megtört fogadalmak nélkül az opera sem igen létezhet. Ezek ugyanis éppúgy a praktikus operadramaturgia nélkülözhetetlen elemei, akárcsak a szerelem vagy a bosszú. A szélsőséges helyzetekben tett vagy éppen végzetes következményekkel járó fogadalmak egy sor műből ismerősek lehetnek számunkra.

A Lohengrin női főalakja, a hattyús lovag által megmentett Brabanti Elza például azt fogadja meg, hogy sosem fogja megkérdezni a szeretett férfitől annak nevét. A folytatást ismerjük, így nem leszünk szentségtörők, ha Karinthy Frigyes szinopszis-paródiái közül idézzük a vonatkozó tartalmi összegzést: "Fiatal házaspár nászéjszakáján hajba kap, mert az újdonsült menyecske mindenáron tudni akarja, hogy a férje megbízható keresztény családból származik-e. Ezen megsértődve férj még a vonatot sem várja be, elcsónakázik a legközelebbi hattyúval."

Idomeneusz krétai király, hazatérőben a trójai háborúból, még komolyabb fogadalmat tett: emberáldozatot ígért Poszeidon tengeristennek, ha épségben partot érhet szigetén. Méghozzá annak az embernek a föláldozását ígérte, akivel Krétán elsőként találkozik. Ám ahogy azt Mozart Idomeneo című operájából tudhatjuk, vesztére a saját fia volt a legelső, akivel otthon szembetalálkozott. Szerencsére végül ez a fogadalom is beváltatlan maradt:

Verdi nemes hőse, Ernani viszont betartja végzetes fogadalmát, mely őt arra kötelezi, hogy véget vet életének abban a pillanatban - amikor azt engesztelhetetlen, halálos ellensége (és átmeneti szövetségese) kívánja:

De nézzünk végre egy olyan fogadalmat, amelyet megtartanak - és egyúttal nem is jár tragikus következményekkel. Weber ritkán játszott, leginkább a nyitányáról ismerős operája, az Oberon ilyen fogadalmat mutat: Hüon lovag és szerelme, Rezia (vagy másképp Reiza) megtörhetetlen hűségi fogadalmát. A kitartó szerelmesek minden veszéllyel dacolnak, még a címszereplő tündérkirály elismerését is kivívják, s végül megtarthatják esküvőjüket. 

S végezetül következzen egy magyar operából való fogadalom! Erkel Ferenc utolsó operájában, az István királyban a trónörökös, a szentéletű Imre herceg titkon megtett szüzességi fogadalma a cselekmény egyik központi eleme. Ebből a műből Imre udvarnokának, az intrikus pogány Sebősnek az áriáját idézhetjük: 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr6212083747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása