MimiBlog

Talált értékek

2017.03.31

A Youtube sok csoda és még több haszontalanság mellett a magyar operatörténet relikviáinak is hasznos tárhelye. Csak egy kicsit kell keresgélnünk.

A videómegosztók böngészése sok operabarát mindennapi gyakorlatához hozzá tartozik, hiszen egy-egy régi vagy épp vadonatúj operafelvétel, koncertközvetítés kedvéért igazán megéri keresgélni ezeken a felületeken. Még izgalmasabb azonban úgy böngészni a Youtube-ot és a hasonló oldalakat, ha nem egy meghatározott felvételt keresünk, hanem egyszerűen csak belevágunk az operai témájú hang- és videófelvételek sűrűjébe. Ezzel a módszerrel az Operaház és a magyar operatörténet kincseire is rábukkanhatunk. Lássunk és halljunk most ezek közül néhányat!

A száz évvel ezelőtti magyar és nemzetközi operaélet egyik állócsillaga volt Sándor Erzsi, akinek szobrát mindmáig ott találjuk az Operaház főlépcsőházában. Az a szobor legkedvesebb szerepének, Lakménak a jelmezében ábrázolja a nagyszerű szopránt, s e szólam híres áriáját, a Csengettyűáriát bármikor meghallgathatjuk Sándor Erzsi előadásában:

Sándor Erzsinek színpadi partnere, de egyúttal sógora is volt az 1925-ben elhunyt nagy tenorista, Környei Béla. A szakirodalomban baritonális színezetűnek ítélt tenorjáról, mondjuk, Cavaradossi Levéláriájának meghallgatása után a saját személyes véleményünket is kialakíthatjuk:

Az Operaház és egyszersmind a magyar színháztörténet eleven emlékezetű legendája Nádasdy Kálmán, aki élete során rendezőként, fordítóként, igazgatóként és színházpedagógusként egyaránt nagyhatásúnak bizonyult. Az ő hangját is ott leljük a Youtube-on, amint Kodály Zoltánra emlékezik:

Egy másik visszaemlékező, a Vitray Tamásnak nyilatkozó Honthy Hanna viszont arról mesélt, hogy gyereklányként miként is volt ő ál-Lohengrin az Operaház színpadán:

 

Az operett örök primadonnája után jöjjön egy nagy magyar operadíva, a világhódító Németh Mária, amint 1929-ben a Szöktetés virtuóz Constanze-áriáját énekli:

Németh Mária egyike volt azoknak a magyar operaénekeseknek, akik a húszas-harmincas években jószerint uralmuk alá hajtották a bécsi operát. Ennek a magyar dominanciának hangzó bizonysága az a néhány Aida-részlet 1937-ből, ahol is Beniamino Gigli körül három magyar sztár énekelt: Németh Mária, Anday Piroska (külföldön: Rosette Anday) és Svéd Sándor.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mimi.blog.hu/api/trackback/id/tr3912391029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása